واقعیت مجازی

بازاریابی واقعیت مجازی،فرصت بزرگ بعدی در تجارت

[تعداد: 7    میانگین: 5/5]

در دنیای امروز، واقعیت مجازی یا VR ، دیگر فقط مخصوص فیلم های تخیلی و اکشن هالیوود نیست ، اگر تا به حال واقعیت مجازی را تجربه نکرده اید نگران نباشید چون در آیندۀ نزدیک دنیای تجارت در تسخیر این تکنولوژی خواهد بود و شما خیلی بیشتر با آن سر و کار خواهید داشت.

با توجه به اینکه  رفتار مصرف کنندگان، روز به روز در حال پیچیده تر شدن است و آنها به دنبال تعامل بیشتر با محصولات یا خدمات شرکت ها هستند، بازاریابان نیز باید به دنبال راه های افزایش این ارتباطات باشند تا بتوانند مخاطبان خود را تحت تاثیر قرا بدهند و باعث تقویت وفاداری در آنها شوند.

بازاریابی واقعیت مجازی در حال تبدیل شدن به یکی از قدرتمندترین ابزار بازاریابی موجود است به طوری که 75 درصد از برندهای جهانی در حال حاضر VR را در استراتژی محتوای خود ادغام کرده اند. اگر تصمیم به ایجاد یک وبسایت گرفته اید و می خواهید کسب و کار آنلاین راه اندازی کنید بازاریابی واقعیت مجازی بهترین راه برای نزدیکتر کردن مشتریان بالقوه به محصولات شماست اما قبل از آن به اصول اولیۀ ورود به دنیای واقعیت مجازی که در زیر بیان کردیم توجه کنید :

واقعیت مجازی چیست و چگونه کار می کند ؟

واقعیت مجازی ، واقعیت افزوده و واقعیت ترکیبی، اینها کلماتی هستند که به زودی در دنیای کسب و کار امروزی انقلابی ایجاد خواهند کرد، پس بیاید آنها را بیشتر بشناسیم

واقعیت مجازی :

واقعیت مجازی یا Virtual Reality ، دنیای واقعیِ شما را با یک دنیای شبیه سازی شدۀ دیجیتالی جایگزین میکند، به اینصورت که کاربر به یک صفحۀ مجازی نگاه می کند و وارد یک دنیای کاملا دیجیتالی و جدا از واقعیت می شود مانند هدست VR شرکت سونی . واقعیت مجازی تجربه ایست که کاربر را در دنیای دیگر یا بُعد دیگری قرار می دهد و هدف آن اینست که باعث شود شما در دنیای دیگری غوطه ور شوید .

واقعیت افزوده :

  • واقعیت افزوده یا Augmented Reality ، به معنای افزودن یک محتوای مجازی به دنیای واقعی می باشد و یک سیستم مبتنی بر کامپیوتر است که به شما اجازه می دهد در حالی که دنیای واقعی اطراف خود را می بینید، اشیاء و موجودات مجازی را نیز مشاهده کنید، بهترین و ملموس ترین مثال برای واقعیت افزوده، بازی معروف پوکمون گو ( Pokemon Go ) است که در آن شما به وسیلۀ دوربین موبایل خود علاوه بر دنیای واقعی، موجودات مجازی و دیجیتالی را هم خواهید دید و به نظر می رسد که آن ها در دنیای واقعی حضور داردند
واقعیت افزوده
واقعیت افزوده
واقعیت افزوده
واقعیت افزوده

واقعیت ترکیبی :

  • واقعیت ترکیبی یا Mixed Reality ، آخرین و جدیدترین مدل از این تکنولوژی است و به نوعی ادغامی از واقعیت افزوده و واقعیت مجازی می باشد و دنیای واقعی را به گونه ای با اشیاء و موجودات مجازی ترکیب می کند که به نظر می رسد آنها واقعا در این جهان وجود دارند ، واقعیت ترکیبی و واقعیت افزوده بسیار به هم نزدیک هستند با این تفاوت که در واقعیت ترکیبی اشیاء و موجودات مجازی در تعامل بیشتری با دنیای واقعی هستند و به صورت واقع گرایانه تری در نظر کاربر ظاهر می شوند.
واقعیت ترکیبی
واقعیت ترکیبی
واقعیت ترکیبی
واقعیت ترکیبی

پس به طور خلاصه

واقعیت مجازی : دنیای شما را با یک دنیای مجازی جایگزین می کند.

واقعیت افزوده : اشیاء و موجودات مجازی را به دنیای واقعی شما اضافه می کند.

واقعیت ترکیبی : اشیاء و موجودات مجازی را به صورت یکپارچه با دنیای واقعی ترکیب می کند و به نظر می رسد که آنها واقعا وجود دارند.

بازاریابی واقعیت مجازی چیست ؟

از آنجا که بسیاری از سازمان ها و شرکت ها در حال ساخت محصولات و خدمات جدید خود پیرامون تکنولوژی “واقعیت مجازی” هستند ، محبوبیت آن بسیار بالا رفته و پیش بینی می شود یک رشد انفجاری در سال های آینده داشته باشد . واقعیت مجازی باعث انتفال احساس بیشتری نسبت به رسانه های سنتی می شود ، چون کاربر را به طور کامل در دنیایی که شما ساخته اید غوطه ور می کند و باعث می شود کاربران احساس کنند در یک دنیای متفاوت و در زمان و مکان دیگری حضور دارند.

چندسال پیش نیویورک تایمز یک کمپین داستان سرایی مجازی را شروع کرد ، آنها عینک های گوگل را در اختیار مشترکین خود گذاشتند تا یک فیلم VR تماشا کنند ، این یک تجربۀ بازاریابی دیجیتال بسیار هوشمندانه بود زیرا به بینندگان احساسی را داد که در نهایت وفاداری به برند را در آنان تقویت کرد و به جای خواندن داستان در روزنامه یک تجربۀ جدید را بدست آوردند.

واقعیت مجازی
واقعیت مجازی

چرا باید به بازاریابی واقعیت مجازی اهمیت بدهیم ؟

بازاریابی واقعیت مجازی این توانایی را به مالکان برندها می دهد که تصویر برند خود را به چشمان مشتریان نزدیکتر کنند و باعث میشود که با محصولات از طریق جدیدی ارتباط برقرار کنند . در اینجا آمارهایی بیان میکنیم که نشان می دهد شما نمی توانید VR را نادیده بگیرید :

  • پیش بینی می شود تا سال 2022 حجم صنعت VR ، بالغ بر 33.90 میلیارد دلار خواهد بود.
  • تا سال 2020 تعداد پیش بینی شدۀ فروش هدست های VR به 80 میلیون عدد خواهد رسید.
  • 62 درصد از مصرف کنندگان می گویند به برندی که از تجربۀ VR استفاده می کند علاقه بیشتری دارند.
  • 71درصد از مصرف کنندگان به برندی که از واقعیت مجازی به عنوان یک تفکر آینده نگر یاد می کند احساس بهتری دارند.

چطور واقعیت مجازی را در استرتژی محتوا اجرا کنید ؟

امروز بیشتر از هر زمان دیگری موفقیت کمپین های VR اثبات شده است. استراتژی های بازاریابیِ نوآورانه، باید شامل ارائۀ برخی از انواع تجربیات منحصر به فرد باشند. اگر آماده اید تا شجاعانه واقعیت مجازی را در استراتژی محتوای شرکت خود قرار دهید این نکات را باید در ذهن داشته باشید 

به مشتریان و مخاطبین فعلی خود توجه کنید

یکی از مهمترین نکات اینست که تحلیل کنید مخاطبان شما محتواهای تولیدی را چطور برداشت می کنند ، از کدام کانال ها برای تحقیق راجب شما استفاده می کنند ، از آنالیز گوگل یا سایر آنالیزور های رفتار مصرف کنندگان استفاده کنید تا بینش عمیق تری نسبت به مخاطبین خود و رفتارشان بدست آورید . باید بدانید که اولین رسانه در اولویت مخاطبان شما کدام است تا بتوانید محتوای VR  را با آن ترکیب کنید.

استفاده از داستان سرایی ( Storytelling ) که مخاطب را غرق خود کند

واقعیت مجازی با ایجاد احساسِ حضور ، یک ابزار قدرتمند داستان سرایی محسوب می شود ، اطمینان حاصل کنید که استراتژی بازاریابی واقعیت مجازی که تولید کرده اید، یک روایت و داستان قوی برای سفر کاربران در ویدئوی شما داشته باشد. شما می توانید با استفاده از تعاملات متقابل که باعث تاثیرگذاری بیشتری می شود یک تجربۀ فراتر از ارتباط برای کاربران بسازید

ویترینی برای محصولات یا خدمات خود فراهم کنید 

بازاریابی واقعیت مجازی به مشتریان فرصت می دهد تا محصولات شما را بدون قدم گذاشتن در فروشگاه بررسی کنند. یک مثال خوب از این فروشگاه مجازی IKEA است که به کاربران فرصت بررسی هر قسمت را در هر زمان می دهد، این امر مشتریان را قادر می سازد که بدون حرکت از روی مبل خود محصولات شما را مرور کنند، طوری که انگار خودشان در فروشگاه حضور دارند.

 

 

جمع بندی

بازاریابی واقعیت مجازی در حال تحول و پیشرفت چشمگیر است و هنگاهی که VR فراگیر شود، برند ها و آژانس های تبلیغاتی قادر خواهند بود مشتریان را در دنیایی که ساختۀ خودشان است غرق کنند. بنابر این، پذیرندگان اولیۀ این صنعت، رهبران آیندۀ بازار خواهند شد و با فاصلۀ زیاد از کنار رقبا خواهند گذشت.

 

تهیه و تنظیم : نوید مظاهری – رسانه بازاریابی دیجیتال ایران

منابع

QUORA

DIGITAL DOUGHNUT

Follow by Email
FACEBOOK
LinkedIn

یک دیدگاه در “بازاریابی واقعیت مجازی،فرصت بزرگ بعدی در تجارت”

Comments are closed.