رسانه بازاریابی دیجیتال ایران

دیجیتال مارکتینگ صفر تا صد

[تعداد: 2    میانگین: 5/5]

تعریف دیجیتال مارکتینگ

با توجه به اینکه امروزه دستگاه های هوشمند دیجیتالی و اینترنت در همه جای جهان در دسترس عموم قرار دارند جالب است بدانید هنوز هم تعداد افرادی که استفاده از اینترنت و بستر آنلاین را برای اولین بار تجربه می کنند روز به روز در حال افزایش است. در حقیقت بر اساس تحقیقات موسسه Pew ، استفاده مداوم از اینترنت در میان بزرگسالان تنها در 3 سال گذشته 5 درصد افزایش داشته است.

امروزه روش افراد برای خرید و تامین نیازهایشان تغییر کرده و این به آن معناست که بازاریابی سنتی به آن صورتی که قبلا موثر بود دیگر کارساز نیست . بازاریابی همیشه باید در تعامل با مخاطبان و مشتریان در زمان و مکان مناسب باشد و در حال حاضر ، اینترنت جایی است که مخاطبان زمان زیادی را در آن می گذرانند .

شما باید به دنیای دیجیتال مارکتینگ وارد شوید تا بتوانید تعامل خود را با مشتریان حفظ کنید و حتی مخاطبان جدید بدست آورید.

دیجیتال مارکتینگ چیست ؟

به طور کلی دیجیتال مارکتینگ به بازاریابی ای گفته می شود که با استفاده از تاکتیک ها و کانال های دیجیتالِ متعدد، برای افزایش تعامل با مخاطبانِ هدف، در جایی که آنها بیشترین وقت خود را میگذرانند صورت گیرد؛ از وبسایت شرکت گرفته تا یک تبلیغ بنری دیجیتال ، بازاریابی ایمیلی ، بروشورهای آنلاین و طیف وسیعی از تاکتیک ها که همگی زیر چتر دیجیتال مارکتینگ قرار می گیرند .

تاکتیک ها و روش های دیجیتال مارکتینگ و مثال های آن

بهترین بازاریابانِ دیجیتال یا همان دیجیتال مارکتر ها از اینکه هر کمپینِ دیجیتال مارکتینگ چطور و چگونه از اهداف شرکت پشتیبانی می کند تصویر روشنی در ذهن خود دارند و می دانند هر کمپین برای چه هدفی باید طراحی شود و با توجه به این اهداف می توانند کمپین های رایگان و کمپین های پولی را طراحی کنند .

برای مثال، بازاریابان محتوا می توانند با ارائۀ محتوای مورد نظر مخاطبانِ هدف ، مجموعه ای از مقاله هایی را تولید کنند که منجر به تولید Lead generation و افزایش مخاطب شود . بازاریابان شبکه های اجتماعی، می توانند این مقاله ها را با استفاده از پست های رایگان رسانه های اجتماعی ترویج کنند و بازاریابان ایمیلی نیز با استفاده از همین محتوای تولیدی،می توانند کمپین هایی برای ارسال مقالات به مخاطبین هدف طراحی کنند.

تعریف مفهوم lead generation در دیجیتال مارکتینگ

 “همانطور که گفتیم فرآیند خرید با تحولاتی روبرو شده است و بازاریابان نیاز به پیدا کردن راه های جدید برای رسیدن به مخاطبین و شنیدن صدای آنها دارند بنابراین بازاریابان به جای پیدا کردن مشتریان با تبلیغات انبوه و انفجاری، اکنون باید بر روی یادگیری روش های حفظ ارتباط با مشتریان تمرکز کنند  . Lead generation  در لغت به معنی سرنخ سازی است و در دیجیتال مارکتینگ به صورت فرآیندی که موجب حفظ رابطه با مخاطبان هدف یا مشتریان می شود تعریف شده است برای مثال، ساخت لیستی از ایمیل های مخاطبین یک Lead generation  می باشد.” 

 

در ادامه رایج ترین تاکتیک های دیجیتال مارکتینگ را به صورت مختصر تعریف کرده ایم

SEO یا بهینه سازی موتور های جستجو

فرآیند بهینه سازی رتبۀ وبسایت شما در نتایج جستجوی موتورهای جستجو مانند گوگل می باشد که باعث جذب ترافیک بیشتر به وبسایت شما می شود ، برای آشنایی بیشتر با الگوریتم های گوگل  مقاله  ” سئو و عملکرد الگوریتم های گوگل  ” را مطالعه کنید

بازاریابی محتوا

به معنی تولید و ترویج محتوا برای ایجاد آگاهی از برند ( brand awareness ) ، افزایش ترافیک و افزایش مشتریان در فضای آنلاین می باشد ، کانال هایی که می توانند در بهبود استراتژی محتوای دیجیتال شما موثر باشند :

بلاگ پست ها

مقالات و E-Book ها

اینفوگرافیک ها

بروشورهای آنلاین

ویدئوها و عکس ها

برای آشنایی بیشتر با بازاریابی محتوا می توانید مقاله  ” محتوا کلید اصلی دیجیتال مارکتینگ ” را مطالعه کنید

بازاریابی شبکه های اجتماعی

یکی از تاکتیک های اثربخش و رایگان دیجیتنال مارکتینگ برای افزایش آگاهی از برند و دستیابی به مخاطبین هدف و هدایت آنها به سمت وبسایت شرکت می باشد . کانال هایی که می توانید از آن ها برای اینکار استفاده کنید عبارتنند از :

فیسبوک

توییتر

اینستگرام

لینکدین

اسنپ چت

پینترست

گوگل پلاس

البته توجه داشته باشید که هرکدام از این پلتفرم ها برای بستر خاصی طراحی شده اند و باید پلتفرمی را انتخاب کنید که بیشترین تعامل را با مخاطبین هدف شما دارد برای اطلاعات بیشتر در این مورد مقاله ” اشتباهات رایج کسب و کار های کوچک در شبکه های اجتماعی ” را حتما بخوانید.

تبلیغات کلیکی  یا  CPC

روشی برای جذب ترافیک برای وبسایت شما با پرداخت پول می باشد، در این روش به ازای هر کلیک توسط مخاطبین بر روی لینک تبلیغاتی و یا تبلیغ بنری شما از حسابتان مبلغی کسر می شود. رایج ترین نوع تبلیغات کلیکی، پلتفرم Google Ads است که با استفاده از آن ، در نتایج جستجوی گوگل در رتبه های بالا قرار می گیرید . سایر کانال هایی که می توانید تبلیغات کلیکی در آن داشته باشد :

فیسبوک

توییتر

لینکدین

بازاریابی پورسانتی یا Affiliate Marketing

یک نوع تبلیغات مبتنی بر عملکرد می باشد، به این معنی که شما برای تبلیغ محصولات و خدمات وبسایتی دیگر و در ازای فروش آن محصولات، از آن وبسایت پورسانت دریافت می کنید یعنی محصولا دیگران را در سایت خود میفروشید و در ازای آن کمسیون میگیرید . کانال هایی که می توانید برای بازاریابی پورسانتی از آنها استفاده کنید :

تبلیغات ویدئویی از طریق یوتیوب یا آپارات

انتشار پست های دارای لینک های مربوط به بازاریابی پورسانتی در سوشال مدیا یا شبکه های اجتماعی

اتوماسیون بازاریابی  ( Marketing Automation ) :

نرم افزار و ابزاری است که به کمک آن برخی از عملیات دیجیتال مارکتینگ به صورت خودکار و اتوماتیک انجام می شوند، بسیاری از بخش های بازاریابی دیجیتال ممکن است کارهای روتین و تکراری باشند مانند خبرنامه ایمیلی/ زمانبندی پست های سوشال مدیا / آپدیت کردن لیست تماس ها / گزارشگیری از کمپین های اجرا شده و … .  در نتیجه می توان آنها را به کمک نرم افزار ها و پلتفرم های مخصوص به صورت اتومات انجام داد.

بازاریابی ایمیلی :

شرکت ها از بازاریابی ایمیلی برای حفظ ارتباط با مخاطبانشان استفاده می کنند، ایمیل ها معمولا برای ترویج محتوای بلاگ، اطلاع رسانی از تخفیفات و رویدادها مورد استفاده قرار می گیرند. انواع ایمیل هایی که می توانید از آن ها استفاده کنید :

اشتراک خبرنامه

ایمیل خوش آمد گویی

ایمیل هایی مختص اعضای وفادار

محتواهای سریالی برای پرورش مخاطبین و تبدیل آن ها به مشتری

 

 

دیجیتال مارکتر

 

وظایف دیجیتال مارکتر چیست یا بازاریاب دیجیتال چه کاری باید انجام بدهد

دیجیتال مارکتر ها مسئول هدایت “آگاهی از برند” و ساخت لیدها ( lead generation ) با استفاده از تمام کانال های دیجیتال، هم به صورت رایگان و هم به صورت پولی ، که در اختیار شرکت است هستند. این کانال ها شامل سوشال مدیا وبسایت شرکت ، رتبه موتورهای جستجو، ایمیل ، تبلیغات بنری و محتوای بلاگ می باشند.

دیجیتال مارکتر معمولا برای هر کانالی یک یا چند شاخص کلیدی عملکرد KPI در نظر می گیرد و بر روی آن تمرکز می کند تا بتواند نتایج عملکرد را اندازه گیری کند. دیجیتال مارکتر مسئول SEO وبسایت نیز می باشد و ترافیک ارگانیک وبسایت را بررسی می کند و مشخص می کند چه کسانی با استفاده از چه کلمات کلیدی در جستجوهای گوگل به سمت وبسایت شرکت هدایت شده اند .

در شرکت های کوچک ممکن است چند وظیفه به یک نفر واگذار شود مدیریت سوشال مدیا ، ایمیل مارکتینگ ، سئو و … همه این تاکتیک ها را یک نفر انجام می دهد که طبیعتا بسایر اشتباه است و شاید در کوتاه مدت مناسب باشد اما در بلند مدت بازدهی نخواهد داشت. اما در شرکت های معتبر و بزرگ برای هر تاکتیک دیجیتال مارکتینگ یک تیم جداگانه در نظر گرفته می شود و این متخصصان به صورت بخش ها جدا اما همگش زیر چتر واحد دیجیتال مارکتینگ به خوبی تاکتیک ها را مطابق استراتژی شرکت اجرا می کنند.

در زیر مثال هایی از این تاکتیک ها و وظایف دیجیتال مارکتر برای هرکدام را بیان کرئه ایم

 

مدیر سئو

 

مدیر سئو( SEO Manager )

شاخص کلیدی عملکرد KPI : جذب ترافیک از طریق ارگانیک سرچ

به طور خلاصه مدیر سئو وظیفۀ کار بر روی رتبه سایت در نتایج جستجوی گوگل را دارد و از روش های متنوعی برای بهینه سازی موتورهای جستجو استفاده می کند . این شخص به طور مستقیم با بخش تولید محتوا در تماس است تا از محتوای تولیدی آن ها برای بهینه شدن رتبه گوگل استفاده کند .

 

بازاریابی محتوا

 

متخصص بازاریابی محتوا ( Content Marketing Specialist )

شاخص کلیدی عملکرد KPI : مدت زمان بازید صفحات / ترافیک کلی وبسایت و …

متخصص بازاریابی محتوا سازندۀ محتوای دیجیتال است آنها به طور مرتب از تقویم وبلاگ نویسی استفاده می کنند و با یک استراتژی محتوا که شامل عکس ها و ویدئو ها نیز می شود به کار خود ادامه می دهند

این متخصصان اغلب با افراد دیگر در سایر بخش های دیجیتال مارکتینگ کار می کنند تا بتوانند از کمپین های تبلیغاتی در هر کانال دیجیتال کاملا پشتیبانی کنند .

 

مدیریت شبکه های اجتماعی

مدیر شبکه های اجتماعی ( Social Media Manager )

شاخص کلیدی عملکرد KPI : تعداد دنبال کنندگان / بازدید ها / اشتراک گذاری پست ها

نقش مدیر شبکه های اجتماعی از عنوان شغلش مشخص است .  در کل مدیران شبکه های اجتماعی یک زمانبندی مناسب برای ارسال پست ها ایجاد می کنند ، و با متخصصین تولید محتوا در تعامل هستند تا یک استراتژی مناسب برای محتوای شبکه های اجتماعی طراحی کنند.

 

دیجیتال مارکتینگ

 

هماهنگ کننده اتوماسیون مارکتینگ ( Marketing Automation Coordinator )

شاخص کلیدی عملکرد KPI : نرخ باز شدن ایمیل ها / نرخ CTR کمپین ها و …

هماهنگ کننده اتوماسیون بازاریابی به انتخاب و مدیریت نرم افزار و پلتفرم اتوماسیون کمک می کند که به کل تیم اجازه می دهد رفتار مشتریان را درک کرده و رشد کسب و کار را اندازه گیری کنند . از آنجا که بسیاری از عملیات و تاکتیک های اشاره شده در بالا به صورت جداگانه از هم انجام می شوند مهم است کسی باشد که بتواند این فعالیت ها دیجیتال را با هم هماهنگ کند و عملکرد کمپین ها را پیگیری کند.

آیا دیجیتال مارکتینگ برای همۀ کسب و کار ها مناسب است ؟

بدون توجه به اینکه شرکت شما چه محصولی تولید می کند باید بگویم دیجیتال مارکتینگ برای هر تجارتی و در هر صنعتی مفید و مهم است چراکه با استفاده از آن می توانید مشخصات مخاطبین هدف خود را بدست آورید و نیازهای آنها را درک کنید و با تولید محتوای مورد نیاز آنها حس مهم بودن و با ارزش بودن را در آنها تقویت کنید که این امر موجب تقویت وفاداری در آنها می شود ، در کنار تولید محتوای خاص و با ارزش استفاده از تکنیک های سئو و بهینه سازی جستجو مخاطبین جدید بدست می آورید و با استفاده از ایمیل مارکتینگ می توانید رویداد ها و اتفاقات مهم شرکت را به اطلاع آنها برسانید و با پلتفرم های شبکه های اجتماعی و استفاده از عکس ها و ویدئو های هدفدار نام برند خود را به گوش همه گان می رسانید .

شما با خواندن این مقاله یک اطلاعات نسبی راجب دیجیتال مارکتینگ بدست آوردید و متوجه شدید که اگر تاکنون توجهی به این حرفه نکرده اید یا ارزش کافی برای آن قائل نبودید لازم است در تصمیم گیری خود تجدید نظر کنید و برای جا نماندن از رقبا هر چه سریعتر اقدام به شروع فعالیت های جدی و با برنامه ریزی بازاریابی در فضای دیجیتال با مشورت و کمک متخصصین این حوزه کنید ، رسانۀ بازاریابی دیجیتال ایران ( دیجیتینگ) در این زمینه پاسخ گوی سوالات و نیازهای شما خواهد بود .

 

 

تهیه و تنظیم : نوید مظاهری – رسانه بازاریابی دیجیتال ایران

Follow by Email
FACEBOOK
LinkedIn

4 دیدگاه در “دیجیتال مارکتینگ صفر تا صد”

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *