قدم اول در تعریف بازاریابی دیجیتال

دیجیتال مارکتینگ چیست ؟

[تعداد: 6    میانگین: 5/5]

در ابتدا مهم است بدانیم که اهدافِ دیجیتال مارکتینگ تنها به دلیل اینکه از روش های ارتباطیِ مختلف استفاده می کند، چیزی متفاوت از بازاریابی سنتی نیست . حال به تعریفی که “موسسسه چارترد” از بازاریابی ارائه کرده دقت کنید

” بازاریابی، مدیریت فرآیندِ پیش بینی ، تشخیص و برآورده کردن نیازهای مشتریان است” 

همانطور که ملاحظه کردید، این تعریف به تمرکز بازاریابی بر مشتری تاکید دارد ، اما نمی توان آن را به عنوان تعریفی برای بازاریابی دیجیتال در نظر گرفت زیرا اشاره ای به ارتباطات که عنصر اصلی بازاریابی دیجیتال است نمی کند . برای آنکه با تعریف کامل و دقیق بازاریابی دیجیتال آشنا شوید ادامه این مقاله را از دست ندهید. 

تعریف دیجیتال مارکتینگ 

امروزه استفاده از اینترنت و سایر رسانه های دیجیتال به منظور ارائه ی شیوه ی جدیدی از بازاریابی در بین متخصصان بسیار فراگیر شده است و این امر باعث ایجاد طیف گسترده ای از اصطلاحات و کلمات و نام هایی شده است که در مجموع تحت عنوان دیجیتال مارکتینگ یا همان بازاریابی دیجیتال مورد استفاده قرار می گیرند. 

به دلیل اینکه بسیاری از تعاریف موجود گمراه کننده هستند در اینجا ساده ترین تعریف از بازاریابی دیجیتال را ارائه کردیم : 

“  دستیابی به اهداف بازاریابی از طریق فن آوری ها و رسانه های دیجیتال ” 

 

 

دیجیتال مارکتینگ چیست

 

 

اگر بخواهیم این تعریف را کمی گسترش دهیم باید بگوییم که بازاریابی دیجیتال، در عمل شامل مدیریت اَشکال مختلفِ حضورِ یک سازمان یا کسب و کار در محیط آنلاین، مانند وبسایت شرکت ، برنامه های موبایل ، شبکه های اجتماعی و… می باشد، که به روش های ارتباطاتِ آنلاین، مانند مدیریت موتورهای جستجو ، بازاریابی در شبکه های اجتماعی ، بازاریابی ایمیلی و هماهنگی با سایر وبسایت ها و … تقسیم می شوند. 

با این حال هنوز هم برای موفقیت بیشتر در بازاریابی دیجیتال، ادغام این روش ها با رسانه های سنتی مانند چاپ ، تلویزیون و پست مستقیم به عنوان بخشی از ارتباطات چندجانبۀ بازاریابی ضرورت دارد. 

اگر به تعاریف دیگر از دیجیتال مارکتینگ توجه کنیم میبینیم که اغلب این تعاریف بر ترویج محصولات یا خدمات با استفاده از رسانه های دیجیتال تمرکز دارند ، در حالی که باید به تجارب مشتری ، توسعه ی روابط و یکپارچگی تاکید بیشتری داشته باشند و دامنه ی تعاریف باید شامل فعالیت هایی در سراسر چرخۀ عمر مشتری باشد.

برای پاسخ به سوال “ بازاریابی دیجیتال چیست ؟ “ این شمایل گرافیکی را با خلاصه کردن تمام فعالیت هایی که بازاریابی دیجیتال را شکل می دهند فراهم کردیم: 

 

عناصر شکل دهنده دیجیتال مارکتینگ

 

حرف آخر

دیجیتال مارکتینگ به معنی استفاده از فن آوری های دیجیتال برای دستیابی به اهداف بازاریابی می باشد . لزومی ندارد که بازاریابی دیجیتال را به طور کامل از بازاریابی سنتی جدا کنیم زیرا هر دو اهداف یکسانی دارند با این حال بازاریابی دیجیتال نیاز به یم مجموعه مهارتی خاص برای استفاده از فن آوری دیجیتال در راستای اهداف سازمان دارد.     

 برای آشنایی بیشتر با دیجیتال مارکتینگ به مقالۀ دیجیتال مارکتینگ صفر تا صد توجه کنید

 

نویسنده : نوید مظاهری – رسانه بازاریابی دیجیتال ایران

smart insights

Follow by Email
FACEBOOK
LinkedIn