سئو و الگوریتم های گوگل

سئو و عملکرد مهمترین الگوریتم های جستجوی گوگل

[تعداد: 2    میانگین: 4.5/5]

امروزه بهینه سازی موتورهای جستجو یا همان سئو، بسیار فراتر از استفاده از کلمات کلیدی در متن ها و مِتا متن ها رفته است. در سال های اخیر، گوگل الگوریتم هایی را معرفی کرد، که رباط هایش را به قله های جدیدی از مهارت تبدیل می کند، ما در این مقاله بطور خاص سه مورد از اصلی ترین الگوریتم های جستجوی گوگل را به نام های پاندا ، پنگوئن و رَنک بِرِین ( Rank Brain ) برای آشنایی بیشتر شما با نحوۀ کار و تاثیرشان در سئو مورد بررسی قرار دادیم.

گوگل الگوریتم پاندا
گوگل الگوریتم پاندا

الگوریتم پاندا :

پاندا اولین بار در سال 2011 معرفی شد و گوگل اظهار داشت هدف از معرفی پاندا برای پاداش به وبسایت هایی با محتوای کیفیت بالا و کاهش بازدید وبسایت هایی است که از معیارهای سئو سوء استفاده می کنند و به دنبال رتبۀ بالا با محتواهایی هستند که ارتباطی با سایت آنها ندارد. الگوریتم پاندا توانایی شناسایی موارد زیر را دارد:

  • – محتوای محدود : سایت هایی که ادعا می کنند یک جستجو توسط کاربر را پوشش می دهند اما در واقع حاوی مقدار بسیار کمی محتوای مفید هستند.
  • – محتوای کپی : اگر یک وبسایت صفحه های یکسان با مطالب شبیه به هم داشته باشد پاندا آنرا وبسایتی با کیفیتِ پایین محسوب می کند.
  • – کلیدواژه : پر کردن صفحات با کلمات کلیدی فقط برای جذب ترافیک بالا و کم ارزش بودنِ کاربران برای آن وبسایت.
  • – پرورش محتوا : سایت هایی که نویسندگانی را استخدام می کنند تا با هدف بارگذاری کلمات کلیدی مقالات کوتاه و بدون پشتوانه تولید کنند.
  • – نسبت تبلیغات به محتوا : وبسایت هایی که بیشتر به تبلیغات می پردازند تا به محتوا ، از نظر الگوریتم پاندا بی ارزش محسوب می شوند.
  • درواقع هدف گوگل ار ارائۀ الگوریتم پاندا این بود که گوگل به موتور جستجویی تبدیل شود که کاربران بتوانند به آن تکیه کنند.
الگوریتم گوگل پنگوئن
الگوریتم گوگل پنگوئن

الگوریتم پنگوئن :

پنگوئن یکی دیگر از الگوریتم های جستجوی گوگل است و در اصل همان الگوریتم پاندا با اصلاحات بیشتر و پیشرفته تر بود و وبسایت هایی را هدف قرار داد که یاد گرفته بودند الگوریتم پاندا را دور بزنند، وظیفۀ اصلی پنگوئن که در سال 2012 معرفی شد وبسایت هایی بودند که از لینک های تقلبی استفاده می کردند و آنهایی که به نوشتن کلیدواژه های زیاد و غیر طبیعی در متن ادامه می دادند.

منظور از لینک های تقلبی، بَک لینک هایی هستند که وبسایت های بی کیفیت که ارزش کمی برای خوانندگان قائل هستند به سایر وبسایت ها میفروشند.

 

گوگل Rank Brain
گوگل Rank brain

رَنک بِرِین ( Rank Brain ) :

“رنک برین” به عنوان یک پیشرفت واقعی در میزان هوشمندی رباط های گوگل نمایش داده شد و از الگوریتم های پاندا و پنگوئن هم فراتر رفت و با تفسیر و پیش بینی شرایط جستجو، کاربران را به سمت مرتبط ترین محتوا هدایت می کند. این الگوریتم در سال 2015 معرفی شد و ترکیبی از هوش مصنوعی با سایر عوامل مانند موقعیت مکانی و شخصی سازی می باشد.

این یک تلاش همه جانبه از طرف گوگل برای رمزگشایی عبارات جستجو شده توسط کاربران بود تا بتوانند نیت واقعی کاربر را تشخیص دهند، گوگل با تشخیص نیت واقعی کاربر از جستجو، می تواند مناسب ترین نتایج را ارائه کند.

گوگل، الگوریتمِ “رنک برین” را با داده هایی از مبداء های مختلف تغذیه می کند و این الگوریتم در طول زمان با محاسبه ، یادگیری و شناسایی سیگنال هایی که به آن کمک می کند درک کند یک کاربر دقیقا از جستجو چه نتیجه ای می خواهد دریافت کند، سعی در ارائۀ بهترین نتایج را دارد. برای مثال شما در موتور جستجوی گوگل عبارت ” مکان جام جهانی ” را سرچ می کنید، رنک برین تلاش می کند نیت واقعی شما از جستجو را پیش بینی کند ، آیا منظورتان جام جهانی 2018 بوده یا 2022 ، یا حتی شاید بدنبال مکان های جام جهانی در گذشته بوده اید، آیا شخص جستجوگر در یک هتل در روسیه نشسته و سعی دارد مسیر آخرین مسابقۀ جام جهانی را پیدا کند؟ ، الگوریتم های قبلی تنها می توانند پاسخ این سوالات را با استفاده از قواعد سادۀ الگوریتمی و کیفیت محتوا و حجم لینک ها بدهند، اما رنک برین می تواند با استفاده از ریاضی و براساس الگوهای الگوریتم هوشمند خود، در رفتار کاربر جستجو کند و راه حلی را که فکر می کند شما دقیقا به دنبال آن هستید ارائه کند.

بنابراین کلیدواژه ها و لینک ها دیگر به تنهایی نتایج جستجوی شما از گوگل را تعیین نمی کنند بلکه گوگل ، با استفاده از هوش مصنوعی در الگوریتم “رنک برین” ، سیگنال هایی مانند موقعیت مکانی ، علایق کاربر ومحتوای به روز، را برای ارائۀ نتایجی که به احتمال بسیار زیاد به بهترین شکل این جستجو را پوشش می دهد در نظر می گیرد.

 

 

منبع:

Digital doughnut

Follow by Email
FACEBOOK
LinkedIn