Social media marketing

مهمترین اشتباه کسب و کارهای کوچک در شبکه های اجتماعی

[تعداد: 5    میانگین: 5/5]

سوالی که اکثر کسب و کارهای کوچک همیشه می پرسند اینست که  “چرا توصیه می شود در تمام شبکه های اجتماعی فعالیت نکنیم؟” ، در جواب این سوال باید بگویم که هر یک از شبکه های اجتماعی با هدف خاصی برنامه ریزی شده اند و در نتیجه مخاطبان خاص خود را نیز جذب کرده اند و کسب و کار شما هم دارای مخاطبین خاص خود است در نتیجه تمام پلتفرم های شبکه های اجتماعی نمی توانند مخاطبان هدف شما را پوشش دهند.

نکته ای که حائز اهمیت است اینست که شما بتوانید شبکۀ اجتماعی مناسبی را که با مخاطبین هدفِ کسب و کار شما، بیشترین تفاهم را دارد انتخاب کنید و در آن سرمایه گذاری کنید، عدم شناسایی شبکۀ اجتماعی مناسب فقط یکی از اشتباهات رایج مالکان کسب و کارهای کوچک است.

در چند سال اخیر، بازاریابی شبکه های اجتماعی به یک ابزار مهم برای ترویج کسب و کارهای کوچک و متوسط تبدیل شده است. از اوایل سال 2017 حدود 77.6 درصد از مالکان کسب و کارهای کوچک بیان کردند که حضور در شبکه های اجتماعی را در استراتژی بازاریابی خود قرار داده اند و در این میان حدود 32 درصد از آنها به صورت جدی اقدام به فعالیت در شبکه های اجتماعی کرده اند. این آمارها نشان می دهد اشتیاق به حضور و فعالیت در شبکه های اجتماعی بسیار زیاد است ، با این حال بسیاری از این کسب و کار ها توانایی استفاده از تمام ظرفیت های شبکه های اجتماعی به شکل مطلوب را ندارند.

بازاریابی شبکه های اجتماعی هم مانند سایر شاخه های دیجیتال مارکتینگ، ترفند ها و نکات مخصوص به خود را دارد که در این مطلب 4 مورد از اشتباهات رایج کسب و کار های کوچک در شبکه های اجتماعی را توضیح می دهیم.

تبلیغ و حضور در تمامی شبکه های اجتماعی

هر شبکۀ اجتماعی یک استفادۀ خاص دارد و برای هدفی خاص برنامه ریزی شده است، برای مثال اینستاگرام با هدف تفریح و سرگرمی شروع به کار کرده است و مخاطبان در این پلتفرم با دیدن عکس ها و ویدئوهای آشنایان و فامیل وقت میگذرانند، در حالی که کاربرانی که وارد شبکۀ لینکدین می شوند به دنبال تجارت و ارتباط با شرکت های دیگر و تبادل اطلاعات با آنها هستند . پس با توجه به هدف هر یک از این شبکه های اجتماعی مشخص می شود که اینستاگرام برای کمپین های B2C و C2C مناسب است درحالی که لینکدین برای اجرای کمپین های B2B شرایط بهتری دارد.

اولین اشتباه تمام مالکان تجارت های کوچک که خواهان فعالیت در شبکه های اجتماعی هستند همین نکته است ، که اقدام به ساخت پروفایل در تمام این پلتفرم ها می کنند ،در حالی که هر شبکۀ اجتماعی به منظور جذب مخاطبان متفاوتی بسترسازی شده است وحضور در تمامی این شبکه ها و اشتراک گذاری محتوای یکسان در همۀ آنها به این معنا می باشد که شما خط مشی رسانه های اجتماعی را درک نکرده اید.

بازاریابی شبکه های اجتماعی
شبکه های اجتماعی

 

حضور در شبکه های اجتماعی به جای بازاریابی شبکه های اجتماعی

تصور کنید که پروفایلی در یک شبکه اجتماعی راه اندازی کردید، خب حالا قدم بعدی چیست ؟ چه برنامه ای برای ادامۀ راه دارید؟ ، قدم منطقی بعدی باید تولید محتوا به طوری که کاربران و مخاطبان را درگیر کرده و آنها را مجاب به دنبال کردن صفحۀ شما کند باشد. این همان جایی است که اکثر کسب و کار های کوچک ضعیف عمل می کنند زیرا منابع انسانی و انرژی کافی برای سرمایه گذاری جهت یک تیم تولید محتوا را ندارند. آنها فقط ساختن یک پروفایل را به معنی شروع کمپین تبلیغاتی می پندارند و گام های بعدی را در نظر نگرفته اند .

 

تمرکز بیش از حد روی محصولات خود

هدف نهایی هر کسب و کاری از تبلیغات، ایجاد انگیزه در مخاطب و فروش مستقیم است، هرچند در نظر گرفتن فروش به عنوان هدف نهایی هیچ ایرادی ندارد، اما تمرکز بیش از حد بر فروش از همان روز اول حضور در شبکه های اجتماعی منجر به ترک پروفایل شما توسط مخاطبین می شود ، یکی از مهمترین و اساسی ترین استراتژی ها در هر شبکۀ اجتماعی خلق آگاهی نسبت به برند است که متاسفانه کسب و کار های کوچک این اصل را فراموش می کنند و از روز اول شروع به تبلیغات، پیشنهادها و تخفیفات محصولات خود می کنند که این امر باعث قطع ارتباط بین مخاطبین و اهداف شما می شود.

کاربران در شبکه های اجتماعی برای تفریح ، تماشا و خواندن مطالبی که مورد علاقه شان است حضور دارند، در نتیجه برای تبدیل آنها به دنبال کننده یا به اصطلاح فالوئر ، کسب و کار ها باید بتوانند کاربران را با محتوا و مطالبی که آنها در شبکه های اجتماعی به دنبال آن هستند و مورد پسندشان است تغذیه کنند و در نتیجه حس مهم بودن را در آنان تقویت کنند، نه اینکه محتوایی تولید کنند که ارتباطی با خواستۀ کاربران ندارد.

 اگر محتوای شما در ارتباط با خواستۀ مخاطبان نباشد، در نهایت مرگی آهسته را درشبکه های اجتماعی خواهید داشت

 

Think outside the box
Think outside the box

فراموش کردن عنصر خلاقیت

در شبکه های اجتماعی موانع و ازدحام زیادی وجود دارد که به شما اجازه نمی دهند به راحتی حضور خود را به مخاطبین هدف اعلام کنید. پس کسب و کارهای کوچک چطور می توانند توجه ها را به خود جلب کنند ؟ ، کسب و کار های کوچک بودجۀ اندکی دارند در نتیجه نمی توانند یک تیم قوی تولید محتوا داشته باشند ، یکی از رازهای موفقیت آنها تولید محتوای خارج از چارچوب یا Out Side the Box است. به این معنی که باید محتوا را به گونه ای متفاوت از سایرین ارائه کنند . برای اینکار ابزارهای متفاوتی به صورت آنلاین و آفلاین مانند Piktochart و Canva وجود دارند که با استفاده از آنها می توانید محتوای خود را متفاوت تر از همیشه ارائه کنید، مانند ساخت اینفوگرافیک ها و بنرهای جذاب و چشمگیر. زمانی که کاربر، کسب و کار شما را به عنوان یک برندی بشناسد که محتوای متفاوتی ارائه می کند، وقت بیشتری را برای ارتباط با شما میگذراند.

در آخر باید بگوییم که به طور متوسط هر فرد 5سال از عمر خود را صرف حضور در شبکه های اجتماعی می کند، در نتیجه شما تعداد زیادی مخاطب در رسانه های اجتماعی دارید که زمان زیادی را برای آن صرف می کنند و تنها چیزی که برای تبدیل این مخاطبان به مشتریان بالفعل نیاز دارید، یک استراتژی منطقی برای تبلیغ و ترفیع کسب و کارتان است.

 

تهیه و تنظیم : نوید مظاهری

 

منبع : Digital Doughnut

Follow by Email
FACEBOOK
LinkedIn

2 دیدگاه در “مهمترین اشتباه کسب و کارهای کوچک در شبکه های اجتماعی”

Comments are closed.